Luk

Bryllupsguide til den store dag – Del 3

Planlægning

Vi har lavet en bryllupsguide så I kan planlægge  jeres helt perfekte drømmedag – guiden er delt op i 3 dele med fire emner i hver.

I denne sidste del har vi info om hvornår gaverne skal åbnes, toastmaster, brudevals og lidt om morgenen efter.

Hvad skal man huske?

Hvornår skal gaverne åbnes?

Til bryllupper er det valgfrit, om I ønsker at åbne gaverne til festen, mens gæsterne er der, eller om I hellere vil vente til efter festen.

Nogle gavegivere kan selvfølgelig blive skuffede, hvis de ikke ser jer åbne gaven, men omvendt kan det tage lang tid at pakke ud og takke for gaverne, så det kan være svært at nå at blive glad for hver eneste gave.

Pakker I gaverne ud til festen, er det en god idé at have nogle til at hjælpe med at holde styr på, hvordan kort og gave passer sammen, så I bagefter ved, hvem der har givet jer hvad. Når I efter brylluppet skal skrive takkekort, bliver det også nemt at gøre dem mere personlige ved at takke for en specifik gave frem for blot at takke for ”en gave”.

Pakker I gaverne op til festen, er det en god idé at servere en drink for gæsterne imens, så de bliver underholdt.

Endelig er det også en mulighed at lade et par hjælpere pakke gaverne op, så kan I se gaverne og takke gæsterne efter middagen. Det giver jer tid til at få taget billeder og tale med gæsterne, inden I sætter jer til bords. Hvis I har en brudepige og en forlover, kan det være en del af deres opgaver at åbne gaverne og skrive i kortene.

 

Toastmaster

Der kan være mange taler, sange og andre indslag, der skal findes tid til mellem retterne. Men det er ikke ligegyldigt, i hvilken rækkefølge de forskellige talere kommer til. Der er tradition for, at det er jer som værtspar, der lægger ud med at byde velkommen og herefter kommer den nærmeste familie, efterfølgende resten af familien og til sidst vennerne.

Undtaget herfra kan være forloveren og brudepigen, som kan komme til lidt tidligere sammen med familien. Det er toastmasteren, som styrer rækkefølgen af taler – som typisk kan se således ud:

  • Velkomst og introduktion af brudeparret
  • Toastmasteren præsenterer sig selv og middagens forløb
  • Brudens far/mor
  • Gommens tale
  • Forloveren
  • Brudepigen
  • Gommens far/mor
  • Bruden
  • Øvrige nærmeste familie – f.eks. søskende og bedsteforældre
  • Evt. øvrig familie – det kan være tanter, onkler, fætre og kusiner
  • Venner – de nærmeste venner først

Forbered toastmasteren på, at han muligvis kommer til at vurdere rækkefølgen af de taler, der melder sig i løbet af aftenen. Det er en god idé at have en liste med, hvor der kan føjes nye talere og bemærkninger til.

Når der ikke er flere taler, så rejser toastmasteren sig op og holder sin afslutningstale – dels med resumé af de holdte taler og aktiviteter – dels med mulighed for at holde sin egen tale.

 

Brudevalsen

Det er tradition og kutyme at brudevalsen skal danses inden klokken bliver 24.00. Hvis I ønsker, at det bliver overholdt – og I vil undgå at sidde og holde øje med uret, så er det vigtigt I giver toastmasteren besked om det. Hvis det ikke kan nås, så bør toastmasteren stoppe med taler og aktiviteter og sætte valsen i gang – så kan det afbrudte fortsætte bagefter. Men det optimale vil være, at toastmasteren sørger for, at talerne nås, og alle kan gå fra bordet inden kl. 24.

Har I mod på og ønsker at betage jeres gæster med en flot brudevals, så er en lektion eller to på den lokale danseskole et must. I dag er der også flere, der slår den traditionelle dans over i en mere moderne dans, hvor  brudeparret har øvet en dans f.eks. til deres yndlingsmelodi. Det er helt op til jer og jeres dansefødder.

 

Forbered morgenen derpå

Morgengaven er en tradition fra gammel tid. Oprindelig var det kun bruden, der modtog en morgengave som tak for, at hun havde skænket ham sit dyreste eje – sin jomfruelighed. I dag er det en smule anderledes og helt almindeligt, at bruden også giver gommen en gave. Morgengaven er én af de mest symbolske gaver, hvorfor størrelse og investering ikke kan måles, hvorimod den tanke og den symbolik, der ligger i gaven er meget vigtig. Hvis I vælger en ting, som I synes symboliserer den anden, kan det være af en utrolig værdi – uanset, om den har kostet 100 kr. eller 10.000 kr.

Dropper du morgengaven, fordi du ikke lægger nogen værdi i den eller af anden årsag, så husk at fortælle det til din kommende mand, ligesom det kan være værdifuldt at sikre sig, at din kommende mand kender til denne skik, hvis du forventer en morgengave. Ellers kan den første dag i ægteskabet starte med skuffelse eller følelse af utilstrækkelighed.

 

Læs mere: Bryllupsguide til den store dag – Del 1 »

Læs mere: Bryllupsguide til den store dag – Del 2 »