Den Store Polterabend Guide: Idéer til Brud og Gom

Planlægning

Skal du holde polterabend for en ven eller veninde? Eller skal du selv giftes og vil gerne give arrangørerne nogle gode råd med på vejen. Med lidt stuktur skal det hele nok gå godt og hovedpersonen kan slappe helt af.

Side 1: Sådan planlægger du polterabend    Side 2: Forslag til aktiviteter   Side 3: Læserne fortæller

sadan-planlaegger-du

11 strukturerede trin

Se side 2 for forslag til aktiviteter!
1

Hvem planlægger og hvem skal med?
Når en polterabend skal arrangeres er det først og fremmest vigtigt at bruden eller gommen laver en liste over hvem de vil have med. Det er så ærgerligt hvis nogen bliver glemt! Om man vil invitere alle, der er med til brylluppet, er individuelt. De fleste plejer at frasortere dem de ikke mener hører til på en sådan dag. Man kan forhøre sig hos sine venner og prøve at lægge en føler ud, for at se hvem der virker interesserede i at planlægge det hele.

Derudover, skal de der planlægger være enige om hvem der står for det, så koordineringen forløber så gnidningsfrit som muligt. Man kan eventuelt oprette en gruppe på Facebook hvor man inviterer alle på bruden eller gommens liste, hvor man kan diskutere hvem der er med i planlægningen, hvornår det skal være, hvor mange penge man er villige til at bruge, etc. Et godt råd er, at der ikke skal være alt for mange inde over planlægningen – så bliver man aldrig enige om noget. Så snart man er enige om hvem der står for selve planlægningen, kan man jo oprette en privat samtale hvor man diskutere dagens forløb i detaljer.


2Hvad skal budgettet være?
Det kan være meget forskelligt hvor mange penge folk er villige til at bruge på en polterabend. Diskuter det i gruppen og se hvad stemningen er for, hvis de fleste er enige om et bestemt beløb er det dét man må gå efter. Man kan eventuelt oprette en afstemning der indeholder flere forskellige beløb og så se hvad folk hælder til. Det er vigtigt, at man husker, at nogle ikke har lige så mange penge som andre, så beløbet skal ikke være urimeligt højt.

Hvis man ved hvor mange der deltager og hvad man giver pr. Person har man et bedre overblik over hvad der er muligt at lave på dagen. Alt efter hvad man ender med at lave kan prisen selvfølgelig variere, så gør de andre deltagere opmærksom på at prisen man har aftalt kan være plus x-antal kroner.

De der planlægger dagen skal sørge for at være ude i god tid med betalingen, da nogle folk altid tager tid om at få betalt. Det er ikke sjovt at stå til brylluppet og skulle bede de andre gæster om penge – sørg for det er i orden inden selve dagen for polterabend. Det kan være mange penge man skal lægge ud. Overvej at lave tidsfrister for betalingen, ellers kan man hurtigt komme til at bruge mange penge selv.

Prisen per person ligger normalvis på omkring 500 eller derover, men igen er det meget forskelligt. Tal om det og bliv enige om en fair pris så alle kan være med.


3Hvem har styr på hvad?
Dagen er fuld af sjov og formentlig alkohol, men husk inden at få aftalt hvem der står for hvad og
har styr på tingene. Hav eventuelt ansvarlige på forskellige områder, så de der har været inde over dagen har hver deres del af dagen de har styr på.

Læs også: 10 ting brudepar ikke må glemme


4Sjove indslag
Har man sjove eller pinlige indslag er det til polterabend de skal frem. Til brylluppet er man seriøse, følelsesmæssige, sjove og underholdende – men pinlige indslag hører polterabend til! Hverken brud eller gom har lyst til at sidde til brylluppet og høre om tidligere eskapader eller flove ting de måske fortryder. Hvis man står for at holde polterabend kan det være en god ide at snakke med hovedpersonen uden at afsløre noget, og høre vedkommende om hvad de synes om sådan noget. Nogle synes det er sjovt og underholdende, andre sætter ikke pris på at blive mindet om fortiden.



Hvad skal man lave?5
Igen kan I bruge gruppen hvis I har oprettet en, eller de af jer der står for planlægningen kan mødes og snakke, om hvilke ting I synes kunne være spændende at lave. Det er selvfølgelig vigtigt at I tænker på hvad hovedpersonen kunne tænke sig at lave. Hvad kan de lide? Hvad er deres interesser? Hvad synes de kunne være sjovt? Det er langt vigtigere end hvad de der planlægger synes. Se forslag til hvad I kan lave på side 2.



6Hvor skal det være?
Hvis I er spredt over det Danske land, kan man selvfølgelig diskutere hvor det skal holdes. Som regel holder man det tæt på hvor bruden eller gommen bor. Der kan selvfølgelig være situationer hvor det er nemmest at få fragtet hovedpersonen dertil hvor gæsterne er. Hvis nu for eksempel alle gæsterne bor på Sjælland, men hovedpersonen er fra Jylland. Dog er det så vigtigt at transporten bliver inkluderet i dagens samlede pris, således at bruden eller gommen ikke selv skal betale og planlægge transporten.



7Overraskelse og dato
Det er vigtigt at finde en dato hurtigst muligt, så man sikrer sig at hovedpersonen holder dagen fri. Hvis det skal være en overraskelse kan man bruge lidt tid på at overveje hvordan man får planlagt noget lang tid før uden det virker mistænksomt. Man kan eventuelt få den kommende ægtefælle til at hjælpe. Igen kan I bruge gruppen til at stemme om en dato og så vedtage den dato der er stemning for, såfremt bruden eller gommen har mulighed for at deltage den dag.


8Fællesdag?
Det er i stigende grad en tendens at brudeparret får en fællespolterabend eller at begge fester bliver holdt samme dag og man mødes sidst på dagen. Vej stemningen og se hvad brudeparret er mest til. Hvis det er et ønske de har, så kan begge planlægningshold gå sammen og se på muligheden er for at holde det samme dag.

Læs også: Hvordan skal dit bryllup se ud?


9Forevig dagen
Sørg for at der bliver taget billeder fra dagen så I kan forevige den for hovedpersonen, det er altid sjovt at kigge tilbage på. Hav eventuelt en kamera-ansvarlig, hvis der er nogen der elsker at tage billeder og måske har et godt kamera. Hvis budgettet er til det kan I lave en fotobog fra dagen med de bedste og sjoveste billeder (bare sørg for det ikke bliver alt for pinligt for hovedpersonen at have bogen stående).


10Plan B
Udtænk en plan b. Der kan altid være ting der går galt, vejret kan spille ind, sygemeldinger kan dukke op. Overvej hvad der skal ske i de situationer og om der er alternative aktiviteter tæt på.


 

11Pas på hinanden!
Det er klart at alle gerne vil have en sjov fest, men det kan være en god ide at have en snak om alkohol inden polterabend. De der planlægger kan eventuelt have en aftale om nogen der ikke drikker (det kan eventuelt være en der er en gravid eller en der skal køre). Det vigtigste er at hovedpersonen får en god dag, så planlæggerne skal nok ikke gå kolde alt for tidligt på dagen. Der er også en tendens til at alkohol er en vigtig ting at proppe i bruden eller gommen. Tænk på hvor meget hovedpersonen drikker, hvad de er vant til at drikke og hvad de har fået at spise. Ja, det virker måske lidt mor-agtigt, men det er så ærgerligt hvis de ’går under’ og går glip af hele dagen. Det sætter lidt en dæmper på tingene hvis hovedpersonen ikke kan deltage i festen.

Læs også: 3 overvejelser når I skal planlægge den perfekte bryllupsfest

Side 1: Sådan planlægger du polterabend    Side 2: Forslag til aktiviteter   Side 3: Læserne fortæller

Ét svar til “Den Store Polterabend Guide: Idéer til Brud og Gom”

  1. Kamilla Ruus siger:

    Hej Tina,

    Rigtig gode idéer til en polterabend, der både kan være sjov, udfordrende og hyggelig. Hvis det skal være kreativt indslag på dagen, så har jeg et forslag, det kunne være en akvarel workshop, hvor alle polterabend deltagere får mulighed for at lave deres eget kunstværk. Du kan læse om konceptet her: http://www.kamillaruus.dk/kreativ-polterabend-for-kvinder/.

    Med venlig hilsen
    Kamilla

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *