Luk

Sådan undgår du falske bryllupsrejse drømme!

Bryllupsrejsen

bryllupsrejse

Pas på onlinesvindlere, når du booker bryllupsrejse

Med bryllupsfest kommer bryllupsrejse, og hvilken bedre anledning til at booke en rejse sydpå eller en pulserende storbyferie? To tredjedele bestiller deres ferie online – det er hurtigt, nemt og overskueligt. Men onlinebooking gør desværre livet for svindlerne nemmere end i de gode gamle dage, hvor vi gik ned på rejsebureauet og fik booket flyrejsen. Ny undersøgelse viser, at 7 ud af 100 bliver taget ved næsen på det online rejsemarked og må vende skuffede retur. I værste fald forføres vi til at booke rejser, ture og aktiviteter, der slet ikke eksisterer. Det er særligt her, vi som forbrugere udsættes for svindlernes tricks, da markedet for disse ting er stort, ligesom der er utrolig mange kanaler, vi kan booke igennem. Men selvom studiet viser, at vi bestemt gerne booker vores rejser via internettet, så er vi stadig meget opmærksomme på de risici, der kan være forbundet ved at booke rejsen online.

Det skal være nemt

Undersøgelsen viser, at vi søger online, når vi booker vores drømmerejse, fordi det skal være nemt. De adspurgte svarer, at den primære årsag til, at de bruger internettet skyldes nemhed, omkostninger og ønsket om et større udvalg. Langt de fleste (88 procent) siger, at de booker online, fordi det er nemt og praktisk, mens 52 procent gør det på grund af prisen. 40 procent af respondenterne søger til internettet for at få mere variation og et større udvalg. Når billederne af drømmerejsen ikke lever op til forventningerne. En række af de adspurgte fortæller, at de har haft negative erfaringer med at bestille deres rejse online. 7 ud af 100 afslører, at deres endelige planer ikke levede op til deres forventninger. Ikke nok med, at hotellet ikke lever op til forventningerne eller de imponerende billeder. Også flyrejsen og biludlejning er på listen over de ting, de rejseglade oplever snyd med. Hele 42 procent tager sig tid til at give websitet en negativ anmeldelse efter en sådan oplevelse, og 40 procent forsøger at få deres penge tilbage. Hvad der dog er mere interessant er, at kun 32 procent siger, at de har fulgt en mere formel klageprocedure.

bryllupsrejse fillippinerne

Misbrug af kreditoplysninger

Undersøgelsen viser også, at hele 37 procent ikke kun nøjedes med den negative rejseoplevelse. For de oplevede efterfølgende misbrug eller tyveri af deres kreditkort eller betalingsoplysninger. Mens internettet tydeligvis er blevet en af de mest brugte og værdsatte bookingmetoder til rejser, er det altså ikke uden risici for bedrageri. Og onlinesvindlerne udvikler hele tiden nye metoder til at stjæle vores penge. Det tyder altså på, at de ægte rejsebureauer og virksomheder skal bruge endnu mere krudt på at forsikre sig mod, at svindlere fx udgiver sig for at være dem og snyder deres kunder – og skader både bundlinje og omdømme for rejsebureauerne med de gode hensigter. Men det er ikke kun virksomhederne, der taber penge. Også forbrugerne rammes. En fjerdedel af de adspurgte fortæller, at de har mistet penge til feriesvindlerne på internettet, og her er hele 36 procent af de berørte danskere.

Undersøgelsen er foretaget af Opinium på vegne af MarkMonitor, der er førende inden for online brandbeskyttelse. Analysen tager udgangspunkt i Danmark, Storbritannien, USA, Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Holland og omfatter 3257 respondenter fra 18 år og opefter.