Luk

Den perfekte toastmaster

Bryllupsbasics

Når man har den rette toastmaster til brylluppet, som holder styr på programmet, bliver festen sjovere og humøret højere. Man kan forberede sig grundigt til tjansen som toastmaster, men en række uforudsete hændelser kan nemt sætte en på prøve. Vi guider til de ting man skal overveje i valget af toastmaster og giver toastmasteren et par gode råd med på vejen.

En bryllupsfest huskes naturligvis for sit smukke brudepar. Men i høj grad også for, hvordan alting klappede under ceremonien og festmiddagen. Nogle par vælger at lade den samme person være både forlover og toastmaster, men der kan være god fornuft i at fordele opgaverne på to mand. De forskellige opgaver kræver nemlig forskellige evner og personlighed. I modsætning til forloveren, der kan gå til sine opgaver med diskret ydmyghed, skal toastmasteren være en udadvendt person med ordet i sin magt. Den engelske titel henviser naturligvis ikke til ristet brød, men til at toastmasteren tager initiativet til skåltalerne. Denne skal kunne lide at være i centrum – men samtidig forstå, at det ikke er ham/hende, der er festens hovedperson.

Vælg rigtigt – og hjælp din toastmaster


Andre bryllupsgæster kan have en forventning til, at rollen som toastmaster gives til en bestemt person. Men det er vigtigt, at toastmasteren vælges af brudeparret selv, så de begge er enige om valget, og at de sikrer sig, deres udvalgte rent faktisk ønsker at påtage sig rollen.

Hvis den valgte person udtrykker tvivl er det bedst at finde en anden. En nervøs og små snaldret toastmaster gør ikke festen nogen gavn. Den forkerte toastmaster kan ødelægge meget af glæden for parret, så sørg for at vælge den rigtige og at gøre det klart hvad der forventes. Med den rigtige toastmaster til at binde tingene sammen bliver festen løftet op på et højere niveau. Det kan være en fordel, hvis toastmasteren kender familier og venner i forvejen, fordi han så er bedre stillet til at forberede sig, men ellers er det vigtigt at give ham instruktioner.

Det skal toastmasterens vide

Det er måske din første gang som toastmaster til et bryllup og derfor er det vigtigt at du husker regel nummer 1:

Man skal være udadvendt, men man skal også kunne skære igennem.

De rigtige beslutninger


Bryllupsfesten kan nemlig hurtigt skride af sporet på en række områder, hvis ikke man træffer de rigtige beslutninger i tide.

Først skal du lægge en skræddersyet plan for talerækken og afviklingen af festen – eksempelvis at både bruden og hendes mor skal holde deres taler tidligere i festen, end traditionen foreskriver. Find ud af, om gommen vil have sit slips klippet over og hvornår det skal være. Skal sløret hives itu, eller ønsker bruden det ikke. Derudover har man den vigtige opgave at sørge for, at brudeparret får danset brudevalsen inden midnat.

Eftersom de fleste indslag kommer fra den nærmeste familie, har du mulighed for at kontakte parrets forældre og søskende i god tid, så du får en ide om omfanget af indslag. Du er i din fulde ret til at bede om et estimeret tidsforbrug og eventuelt en kopi af talen på forhånd.

Uden for kirken og under velkomstdrinks er der mulighed for at stikke en finger i jorden med hensyn til både indslag og køkkenets ønsker, så den overordnede del af planen er klar, før du rejser dig ved bordet og leverer din officielle velkomst og indkaldelse af sange og taler. Det er normalt, at brudens far rejser sig og giver den første tale – nogle gange allerede før forretten. Herefter slår toastmaster på glasset og giver sig til kende, så gæster med noget på hjerte ved, hvor de skal henvende sig for at få programsat et indslag.

Man skal også huske at fortælle om alle de praktiske forhold, og bede gæsterne respektere dem – allerede i indledningen, når man har deres opmærksomhed. Der skal være klar besked til alle.

God skik


Køkkenets ønsker bør prioriteres meget højt, så du ikke præsenterer et indslag kort efter der er sat mad på bordet. Køkken og serveringspersonalet skal have en liste over indslag, så de kender antallet af taler og sange mellem hver ret. Hold en god kontakt med dem gennem hele aftenen. Det samme gælder, hvis der er musikere under middagen. Man afbryder ikke et musiknummer for at sætte en tale i gang.

Det hører også til dårlig skik at introducere et indslag, mens parrets nære familiemedlemmer har forladt deres plads, så her kræves også et vist overblik af toastmasteren. Du kan eventuelt bede brudeparret om en liste over de familiemedlemmer og venner, der forventes at slå på glasset. Dermed har du mulighed for at give en kort introduktion af personen, hvilket virker professionelt.

Brudeparret skal have en god dag


Der kan opstå en masse forskellige situationer og planen kan hurtigt briste. Hvad end der sker, er det vigtigt at huske, at brudeparret stadig skal have en god dag. Undgå at informere dem om unødige ting – især hvis du ikke har løst problemet endnu. Måske er musikeren syg, tidsplanen skredet eller maden forsinket – men sørg for at gøre alt hvad du kan for at løse problemet, inden du informerer brudeparret om ændringerne.

I løbet af aftenen, skal du muligvis hjælpe med en helt række af forskellige ting. Skære kage, tage billeder, minde de andre gæster om praktiske forhold og regler for stedet, sørge for at alle kommer ind og hører taler og generelt bare være sikker på, at hele dagen og aftenen forløber som den skal. Før brylluppet skal du være enig med brudeparret om talerækken og deres særlige ønsker. Skriv hjemmefra en vejledende tidsplan, du kan hænge op ude hos køkkenpersonalet. Spørg ikke parret til råds undervejs! Løs problemet og orientér dem om ændringen.

Køkkenet


Stegen skal være varm og isen skal være kold. Det er DIT ansvar at de kommer på bordet i den tilstand.

Mange, lange taler eller indlæg: Når talerne trækker ud, eller der kommer flere til, skal du holde øje med tiden.

Manglende overblik: Problemer opstår. Din koldblodighed hindrer dem i at få indflydelse på festens afvikling.

 

Af: Carsten G. Johansen