I udlandet bruger brudepar at hyre en ekstern toastmaster til deres bryllup. En der får betaling for at sørge for at hele dagen kører uden de store gnidninger, at fotografen får besvaret sine spørgsmål, at talerne kommer i den rigtige rækkefølge, at tiden overholdes osv. I Danmark er det dog tradition, at bryllups toastmaster tjansen bliver givet til én, som brudeparret har stor tillid til, og som har en vis gennemslagskraft. De fleste honorerer da også deres toastmaster med en gave, men en decideret hyre får de dog ikke.
Hvis du har sagt ja til opgaven som toastmaster til et bryllup, har du sagt ja til en sjov men også meget ansvarsfuld opgave. Særligt brudeparret vil forvente af dig, at du har styr på rækkefølge, tid osv. hele dagen.
Her giver vi dig en liste over, hvilke ting du skal tage med i din opgave som toastmaster og hvilke opgaver du kan påtage dig på dagen, for at gøre et endnu bedre indtryk og give brudeparret mere ro på. Som udgangspunkt vil der i invitationerne være angivet, at DU er toastmaster og at indslag skal meldes ind til dig. Dog vil vi give dig et godt tip. Sørg for alligevel at kontakte brudeparrets nærmeste familie og venner og hør, om de har planlagt noget. Det er et godt sted at starte, da det højst sandsynligt er her de fleste indslag vil komme fra.
Tip! Præsentér aldrig et indslag lige efter at der er serveret mad.
Tip! Fordel indslag jævnt ud under hele middagen.
Tip! Nærmeste familie og venner skal have lov at “optræde” først. Og toastmasteren holder tale til sidst.