Bryllupsplanlægning: erfaring fra andre brudepar

Real life bryllupper

brudepar

Vi kan ikke sige det nok gange, men den bedste måde at få ideer, inspiration og gode råd til din egen bryllupsplanlægning på er ved at tale med andre, som selv har prøvet det. Vi har talt med et par, som er helt nygifte, omkring deres tanker og planlægning i forbindelse med deres bryllup i september 2016. Læs om de ting de fortryder, og det de absolut var glade for at de valgte at gøre i dette indlæg. God fornøjelse.

Elnaz & Salman, 24. september 2016

Antal gæster: 80 voksne, 3 børn

Sted: Smedien, et søsterlokale til Centralværkstedet Aarhus Centrum.

Menu: velkomstsnacks, 3-retters menu, bryllupskage, candy-bar

brudepar

Hvordan lagde I budget og hvad var jeres budget for hele brylluppet?

Vi havde oprindeligt lagt et budget på baggrund af at vi egentlig ville giftes i udlandet. Men da det ikke kunne lade sig gøre, besluttede vi os for at holde vores bryllup i Danmark. Da tingene herhjemme er lidt dyrere end i udlandet, satte vi vores budget lidt op. 

Holdt I jer indenfor jeres budget eller blev det billigere/dyrere end forventet ?

Vi holdte os præcis til vores budget. Vi var meget opmærksomme på, hvor mange penge vi brugte på de forskellige ting.

Hvor købte I brudekjole og jakkesæt?

Brudekjolen er fra Kennedys i Sabro. Og Salman fik et skræddersyet jakkesæt inkl. skræddersyet skjorte fra Mond Copenhagen, Aarhus.

Hvordan valgte I ringe og hvor købte I dem?

Vi havde været forskellige steder, for at finde de helt rigtige ringe. Det var vigtigt, at det skulle være en meget simpel ring, men den skulle samtidig være elegant. Vi fik anbefalet smykkebutikken Özkans Guld på guldsmedegade i Århus, hvor vi fik en rigtig god oplevelse. Ejeren gav os gode råd og vejledning ift. valg af ringe og var utrolig serviceminded og kompetent i sit arbejde.  Vi endte derfor med at købe vores ringe derfra.

brudepar

Hvad fik I at spise?

Vores forret bestod af en lækker marineret salat med ristede tigerrejer, mango og ristede cashewnødder. Som tilbehør var der sprøde Won Tons og Lu Lu dressing.

Hovedretten var Greater Omaha inderlår serveret på årtidens grillede grøntsager som peberfrugter, aubergine, squash og lækre svampe. Dertil var der portionsanrettet kartoffelgratin med sprøde grøntsager. Saucen var en kraftigt okseglace. Som tilbehør var der hjemmebagt brød og pesto, samt tapenader.

Til dessert fik vi grillede fersken og nektarin med mascarpone/citrus is samt skummet yoghurt.

De 3 børn der var tilstede, fik en børnemenu.

Ejeren af stedet var ligeledes vores kok, og han lagde vægt på, at vi selv skulle bestemme vores menu til brylluppet. Vi havde derfor i samarbejde med ham sammensat denne menu og det var helt perfekt. Alle vores gæster var helt fuldt tilfredse med maden og roset menuen.

brudepar

Hvordan lavede I gæstelisten?

Vi var begge to enige om, at vi ikke ville holde et kæmpe stort bryllup men derimod et meget intimt bryllup, hvor det kun var vores nærmeste venner som vi ser i vores dagligdag eller jævnligt har kontakt med og selvfølgelig vores familier, der ville få en invitation.

Det gav os store udfordringer, da vores forældre havde en forventning om, at familie og venner endnu længere ude også skulle inviteres. De troede, at de kunne invitere nogle af deres venner med til brylluppet. Der måtte vi forklare dem, hvad vores ønsker var i forhold til brylluppet. Vi havde et budget vi skulle holde os indenfor og vil kun have dem med, som vi havde kontakt med.

Det endte med, at vi gjorde som vi selv havde besluttet, og kun inviterede dem vi var tætte på, og stemningen var helt fantastisk.

Hvad ville I ikke gå på kompromis med uanset pris? Altså hvad var vigtigst for jer?

Det vigtigste for os var lokalet. For os var det vigtigst at holde vores bryllup et sted, hvor det afspejlede vores personligheder. Derfor var vi også overlykkelige over at kunne holde vores bryllup i Smedien. Det var det perfekte sted og lige præcis som vi ønskede. Det bedste af det hele var, at det matchede vores budget og ønsker.

brudepar

Derudover var det også vigtigt for os at finde en god fotograf. Vi ville ikke gå på kompromis med prisen, da det drejede sig om nogle billeder, vi skulle kigge på resten af vores liv.

Hvad sparede I på?

Vi sparede bl.a. på blomster, bordpynt og vaser.

Der var nogle ting som vi havde planlagt at spare på. Det var bl.a. på blomster. Vi besluttede os for at købe blomster fra forskellige blomsterbutikker, hvor blomster er billigere end hos en almindelig blomsterhandler. På den måde sparede vi ca. 7-8000 kr.

brudepar

brudepar

Derudover sparede vi på bordpynt, fordi vi selv lavede de forskellige pynt der skulle være på bordene. Vores menukortholdere lavede vi selv ud af hørstof (købt hos stof2000).  Nogle af vores venner ville gerne lave vores kort holdere. Jeg sendte dem derfor et inspirationsbillede fra Pinterest og de tog udfordringen op og fandt nogle tykke grene på genbrugspladsen, tog ned på godsbanen i Århus og lavede kortholderne.

Det koster 35 kr. at bruge værkstedet på Godsbanen. Derfor kostede 90 kortholdere os kun 35 kr. i alt. Jeg vil mene, at vi sparede ca. 1000 på denne post.

Derudover sparede vi også på make-up ved en frisør. Jeg havde været hos forskellige makeup artister, og var ikke tilfreds med måden de lagde makeup på og de farver de brugte. Jeg besluttede derfor, at lægge min egen makeup på bryllupsdagen. Med erfaring fra tidligere, øvelse og lidt youtube inspiration lykkedes det. Jeg fik stor ros af både min frisør og gæster. Så hvis man selv kan finde ud af det, skal man da bare selv gøre det 😊

brudepar

Vi havde en lækker candy-bar til vores bryllup. Krukker til slikket lånte vi af et vennepar der selv havde haft en slikbuffet til deres bryllup. På den måde sparede vi en masse penge.

brudepar

Var der noget I fortrød?

Vi fortryder lidt, at vi valgte at bestille en billigere videograf. Under planlægning var vi ikke rigtig interesseret i at have en videograf, men vores familie og venner anbefalede os, at vi alligevel bestilkte en. Vi gik med til det men valgte at bestille en billig videograf. Set tilbage fortryder vi, at vi ikke betalte lidt ekstra og fik en god videograf. I dag kan vi godt se, hvor vigtigt det er at have en god videograf, da det ligesom billeder er noget, man altid vil kigge tilbage på. Derfor vil vi helt klart anbefale brudepar, at de ikke sparer på dette område. En videograf er ligeså vigtigt som en god fotograf, og det er et minde for evigt. 

Var der noget I ville have gjort anderledes?

Vi havde en kanon toastmaster til vores bryllup, som sørgede for at vi kunne slappe af og nyde vores fest. Dog skulle vi have lavet en bedre og mere detaljeret plan for toastmasteren. Da vores toastmaster ville gøre aftenen så perfekt som muligt, kunne han også  selvfinde på at holde lange taler eller tale på tidspunkter, hvor det ikke var nødvendigt. Nogle gange fik vi faktisk lidt ondt af ham, da han heller ikke selv kunne slappe helt af. 

Derfor er det utroligt vigtigt at lave en detaljeret og vejledende plan til toastmasteren, og samtidig minde ham om, at han/hun også skal huske at slappe af under festen og nyde dagen. 

brudepar

Holdt I tale for hinanden?

Vi havde aftalt på forhånd, at  vi ikke ville holde taler for hinanden. Salman holdte kun en kort tale til vores gæster, hvor han takkede alle der var kommet for at fejre vores dag, og dem der havde været til en stor hjælp med planlægningen. 

Endvidere havde vi oprindeligt sagt til toastmasteren, at vi ikke ønskede at der skulle holdes taler til vores bryllup overhovedet, da vi havde et meget stram program. Men da vi i løbet af aftenen var på forkant med programmet, overraskede nogle af vores venner og familier med korte taler. Det var vi rigtig glade for 😊 

Hvad er jeres bedste råd til andre der planlægger bryllup ?

Det bedste råd vi kan give til andre er helt klar: AT I SKAL NYDE DET!!!

For os begge var det en helt specielt følelse man gik igennem sammen. Salman var rigtig god til at være engageret i planlægning og viste selv en masse interesse for mange af tingene. Det gjorde også, at vi begge to fik en fest som vi ønskede og var helt høje over. Derfor anbefaler vi begge, at man er fælles om at træffe beslutninger omkring brylluppet, uanset om man står alene med hele planlægningen eller man får hjælp af en arrangør.

brudepar

Derudover vil vi helt sikkert anbefale andre brudepar at lave en detaljeret, men realistisk, tidslinje over bryllupsforløbet. Det hjælper rigtig meget og giver samtidig overblik på selve dagen og aftenen. 

Sørg for at alle de involverede f.eks. festpersonalet, toastmaster, brudepiger/forlovere er sat godt ind i programmet og tidshorisonten for de forskellige ting, der skal ske i løbet af dagen.

Det hjælper på, at man kan få det perfekte bryllup. Dog skal man huske på, at denne tidslinje kun er vejledende og man ikke skal have høje alt for forventninger om, at det går helt præcis efter planen. Personligt havde jeg mentalt forberedt mig selv på, at planen nok ville skride. Derfor blev jeg kun positiv overrasket, da det hele gik efter planen og det hele var gennemført og lige som vi havde forestillet os det.

brudepar

Hvad er jeres bedste råd til selve bryllupsplanlægningen?

Brug hinanden og få alt den hjælp, råd og vejledning fra andre par som har holdt et bryllup, som I kan. Eller book en bryllupsarrangør, som I har kemi med. Når man planlægger et bryllup handler det ikke om at opfinde den dybe tallerken, men derimod bruge andre pars eller eksperters råd og vejledning som inspiration. 

Vi sparede en masse penge, bare ved at spørge vores venner og familier til råds. Særligt et vennepar der to år inden havde holdt et bryllup hjalp os utrolig meget. Uden deres hjælp tror jeg ikke vi kunne have gennemført et så perfekt bryllup. Så brug dem I nu kan. 

Andet?

Man skal huske at minde sig selv om, at hvis noget går galt eller ikke går efter planen, skal man være ligeglad på bryllupsdagen. Det er Jeres dag, og I skal nyde den for den kommer ikke igen. Så husk at sige ‘pyt med det’ og fest videre 😊 Slip også kontrollen på selve bryllupsdagen alt er planlagt og man kan ikke gøre noget anderledes. Overlad dagen til jeres hjælpere, de skal nok sørge for resten. 

brudepar

Photocredit: Blaizen Photography

Vil du også gerne dele din bryllupsplanlægning og erfaringer med os og andre brudepar som mangler inspiration, så skriv til os på: saba@bryllup.dk – vi glæder os til at høre fra dig!

2 svar til “Bryllupsplanlægning: erfaring fra andre brudepar”

  1. Pernille siger:

    Undskyld, men hvad var budgettet? Jeg kan ikke rigtig se, at det står nogen steder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *