Bryllupsinvitationer

Bryllupsinvitationer kan være vidt forskellige alt efter brudeparrets stil og smag, der er dog ting, der er værd at vide inden man kaster sig ud i den helt store kreering.

Bryllupsinvitationen

Få Bryllup.dks bedste tips til bryllupsinvitationer her.

Photo credit: ETSY

Save the date

Save the date (STD) er egentligt et amerikansk fænomen (deraf navnet – og så lyder ‘Sæt kryds i kalenderen’ måske knap så fancy), men er blevet mere og mere populært blandt danske brudepar.

Læs også: Takkebøger – et sjovt alternativ til takkekort.

STD – en slags forhåndsreservation

Save the Date fungerer som en slags forhåndsreservation. Når man har besluttet sig for en bryllupsdato, kan man som noget af det første, sende Save the date til gæsterne. Her behøver man ikke komme med en masse oplysninger om tid og sted, bare skrive kort og godt: ‘reservér datoen – vi holder bryllup’.

Save the date kan specielt være en god idé, I skal giftes i sommermånederne og vil være sikre på, at jeres venner og familie ikke laver sommerferieplaner eller siger ja til en anden bryllupsinvitation. Samtidigt har eventuelle udenlandske gæster mulighed for at booke transport og hotel i god tid.

Save the date kort er en perfekt mulighed for at være kreativ, da den ikke er nær så formel som en invitation. Lav for eksempel køleskabsmagneter med datoen på, postkort med forlovelsesbilledet af jer eller noget andet sjovt.

Hvornår skal man sende bryllupsinvitationerne ud?

Det siger næsten sig selv, at det er en god idé at sende bryllupsinvitationerne ud i rigtig god tid. Omvendt skal alle detaljer omkring feststedet, kirken, tidsplanen m.m. være på plads, inden de bliver sendt.

De fleste sender invitationerne ud 2-3 måneder inden brylluppet, men tidligere hvis det er midt i bryllupssæsonen eller brylluppet skal holdes i udlandet. Hvis man i forvejen har udsendt en Save the date, har gæsterne allerede reserveret datoen, og man kan derfor slappe lidt mere af.

Farvevalg og design

Photo credit: shinsegaeblog

Invitationerne definerer jeres stil og tema for brylluppet fx i farvevalget. Så tænk over hvad invitationen skal sige om jeres store dag – skal den være DIY og personlig eller mere formel med sirlig skrift?

Brylluppets stil

På den måde får gæsterne også et indtryk af, hvilken stil brylluppet bliver, og derved en indikation om hvilken påklædning de skal have på. Herved undgår man også at skrive en decideret dress code på, hvis man ikke bryder sig om det.

En helt klassisk bryllupsinvitation består af hvid, elfenbens- eller cremefarvet tykt papir med sort eller guldskrift. Mange vælger dog at personliggøre invitationerne ved at inkorporere deres bryllupstema fx i farve- og papirvalget.

Skal dekorationerne og blomsterne til dit bryllup være i lilla og hvide farver, så brug også disse i invitationerne. Det giver et sammenhængende udtryk og virker mere gennemført og personligt. Farvevalget kan også udvides til dine menukort, bordkort, takkekort og evt. programmer for dagen.

Layout og skrift

blank

Photo credit: Chinese font design

Generelt er gul og pastelfarver svære er læse på hvidt papir, så hvis disse farver skal være en del af jeres invitationer kan de med fordel bruges i designet eller forsiden end som selve teksten.

Mange bruger fine kalligrafiske skrifttyper, men husk de ikke skal være så avancerede, at de bliver svære for de inviterede at læse.

Hvilke informationer skal bryllupsinvitationen indeholde?

Indholdet i bryllupsinvitationer kan være vidt forskellige alt efter personlig smag og behov.  Her får I en liste over både de nødvendige og valgfrie oplysninger, der skal indgå i jeres invitation.

Basisoplysninger for invitationen:

  • Dato (som gæsterne måske allerede har fået i en Save the date)
  • Tidsplan for dagen
  • Vielse- og receptionsstedet
  • Fest/middagsstedet
  • SU dato og kontaktinformation
  • Link til eventuel bryllupshjemmeside / Facebook begivenhed

Yderligere information (valgfrit):

  • Vejbeskrivelse fra/til de forskellige steder
  • Overnatningsmuligheder (hvis der kommer gæster fra andre dele af landet)
  • Toastmaster og hans/hendes kontaktoplysninger
  • Ønskeliste, eventuel gavekoordinator og oplysninger om jeres gavelister.
  • Dresscode

Hold det simpelt

Det kan være en rigtig god ide at holde invitationen simpel og enkel ved kun at inkludere basisoplysningerne. På denne måde bliver invitationen ikke overfyldt og det ser mere elegant ud.

Lav i stedet jeres egen bryllupshjemmeside med al den yderligere information. Så skal I bare skrive linket til jeres hjemmeside i invitationen og så kan gæsterne selv gå ind og se nærmere på siden. I kan lave jeres egen bryllupshjemmeside her.

Hvem skal med til brylluppet? (Vielse, reception, fest)

Invitationerne kan dog godt variere lidt, for ofte opdeler man ens gæster i to hold. Derfor er man også nødt til at lave 2 forskellige invitationer, da gæsterne på “hold 1” skal have flere oplysninger.

Hold 1: Gæster, der skal være med hele dagen, dvs. til vielsen, receptionen og bryllupsfesten.
Hold 2: Gæster, der kun skal deltage i vielsen og receptionen.

På samme måde er det kun relevant for gæsterne på hold 1 at få linket til jeres bryllupshjemmeside, hvor de kan finde al den praktiske information om transport til og fra de forskellige steder, ønskeliste, toastmaster osv.

Bryllupsinvitationer, eksempler og tekst

Mangler I lidt inspiration til selve teksten I jeres bryllupsinvitationer kommer her et par skabeloner.

Enkel

Vi skal giftes!
Derfor vil det glæde os at se jer (dato)
til vielsen  (navn, adresse på det sted hvor I skal vies) kl. (klokkeslæt)
og den efterfølgende reception og fest på 
(feststed).
Kærlig hilsen
(Brud og brudgom)
S.U. senest (dato) på tlf (tlfnr) eller (email) toastmaster, dresscode

Romantisk

Kære (gæsters navne)
Vores eventyr startede for (x antal år) siden og nu har prinsen og prinsessen besluttet at sige ja til hinanden og leve lykkeligt til vores dages ende.
Derfor vil det glæde os at se jer (dato)
til vielsen i (navn, adresse på det sted hvor I skal vies) kl. (klokkeslæt).
Herefter er der reception i (receptionssted) og middag på (feststed).
De eventyrligste hilsner fra
(Brug og brudgom)
S.U. senest (dato) på tlf (tlfnr) eller (email) toastmaster, dresscode

Alternativ

Jeres kærlighed og venskab har gjort os til dem vi er, så der er ikke nogen vi hellere vil dele vores store dag med end jer!

Kom og fejr, fest og dans med os den (dato) kl. (klokkeslæt)

(Indsæt adresse på vielsessted, feststed osv.)

(Brug og brudgom)
S.U. senest (dato) på tlf (tlfnr) eller (email) toastmaster, dresscode

blank

Photo credit: notonthehighstreet.com

Købte invitationer

Vil du gerne slippe for det helt store klippe-klistre projekt og få noget der er hot lige nu og her, er der rig mulighed for at købe trykte bryllupsinvitationer online. Ulempen kan være, at du ikke har produktet i hånden inden køb, og dermed ikke kan mærke kvaliteten. Men mange steder, er de søde til at sende papirprøver ud til dig med posten, inden du beslutter dig.

Som regel er der heller ikke returret ved personligt trykte invitationer, men mange steder får du gratis udkast tilsendt inden tryk, så du kan sikre dig at alt er OK inden de begynder at trykke dem. Det er en god ide at tjekke webshoppen på Trustpilot inden du bestiller.

På Etsy finder du bl.a. mange unge grafiske designere, der laver lækre og moderne opsatte bryllupsinvitationer, hvis du er til et mere grafisk udtryk. Du kan derudover købe nogle fantastiske bryllupsinvitationer på Lightinthebox.

DIY bryllupsinvitationer

Bryllupsinvitationerne er et oplagt DIY projekt. I modsætning til f.eks. bryllupskagen, der skal laves i sidste øjeblik, kan du i ro og mag lave flotte og unikke invitationer flere måneder inden brylluppet. Mange søger inspiration på nettet – kig eksempelvis på Pinterest, der har mange rigtig fine DIY guides om  bryllupsinvitationer.

Materialerne kan købes mange steder både i hobbybutikker og på nettet, som har et stor udvalg af DIY materialer til bryllupsinvitationer.

Fordelen ved at lave bryllupsinvitationerne selv er, at bryllupsgæsterne får noget unikt og personligt samtidig med, at der kan være penge at spare. MEN, det kan også ende med at blive dyrere for jer, hvis I ikke fra start af ved helt præcis hvad I vil lave og hvordan I gør det.

Uanset om I vælger DIY eller betaler jer fra at få lavet invitationer, så lav eller bestil altid omkring 5-10 ekstra invitationer i tilfælde af, at I vil invitere nogen med senere hen eller der bliver skrevet forkert.

Når du selv laver invitationer til brylluppet, er der mange fine muligheder – f.eks. kan man få designet et fint stempel med initialer som dette fundet hos Lovers Love Loving.

 

SE FLERE SPÆNDENDE DIY PROJEKTER TIL BRYLLUPPET HER »

Sende eller aflevere personligt

Selvom tanken er sød og charmerende, er det i langt de fleste tilfælde, urealistisk at aflevere alle invitationerne personligt. I kan overveje at aflevere en del af invitationerne selv, hovedsageligt til den del af familie og venner I ser ofte – de vil blive glade for at få overrakt invitationen af jer personligt og I sparer lidt porto.

Ellers anbefaler vi at I hurtigt sender resten af invitationerne. Der er rigeligt med opgaver op til et bryllup og at have en stak invitationer liggende kan blot udgøre en ekstra stressfaktor.

Tip: Download Post Danmarks mobil App, hvis du har en Smartphone – så kan du hurtigt og nemt supplere dine bryllupsinvitationer med porto og behøver kun at finde den nærmeste postkasse.

SU – Svar udbedes

Ofte ligger SU cirka en måned inden brylluppet, men det er vigtigt at tjekke med jeres bryllupsleverandører samt feststed, hvornår de har brug for at kende det præcise antal gæster. En god ide er også kun at give gæsterne 3-4 uger efter de har modtaget invitationen til at melde tilbage, om de kommer.

Jo længere tid man giver gæsterne til at svare, jo lettere kan de udskyde det og eventuelt glemme at melde tilbage til SU datoen, så I er nødt til at rykke for svar.

Held og lykke med jeres invitationer! Vi håber I har fået inspiration til at lave jeres egne eller gode råd hvis du vil købe dem online.

Har I nogen spørgsmål eller jeres egne fif, så skriv endelig en kommentar til os i kommentarfeltet.

Find leverandører af invitationer her.