Luk

Jeg får grå hår af gæstelisten!

Gæstelisten

bryllupsplanlægning

Hvordan laver du gæstelisten!?

Der er mange som af bitter erfaring må erkende, at det at lave gæstelisten i teorien er noget af det sværeste i bryllupsplanlægningen.

Her skal du pludselig holde et budget op imod mennesker. Mennesker som du på en eller anden måde har haft en tilknytning til og hvis navne dukker op i dit hoved, når du sidder med pen og blok og skal lave gæstelisten.

Hvem skal have en invitation til jeres store dag, starten på jeres nye fælles liv sammen. Det er nemt nok at få de vigtigste personer på listen; forældre, søskende + ægtefæller, bedsteforældre, nærmeste venner, altså dem man ser ofte! Det er straks værre når vi skal vælge til eller fra i de personer, som er i periferien, men som alligevel på den ene eller anden måde har været en del af vores liv, enten hver for sig eller vores liv som par. 

Stresser du også over at dine mor vil invitere hendes 5 gamle folkeskole venner til jeres bryllup, eller din veninde har fået en ny kæreste (igen!), som hun mener er THE ONE, noget som I har hørt en del gange før.

De fleste brudepar er nødt til at skære en del fra deres første umiddelbare gæsteliste. Da jeg selv skulle giftes, var vi nødt til at skære nogle fra, som senere gav udtryk for, at det havde de været meget kede af. Og flere år senere sidder vi selv og tænker: hvorfor inviterede vi dog ikke dem og dem, og omvendt.

Start med at lave jeres drømme gæsteliste

Når I starter med at lave den første gæsteliste, så skriv navnet ned på ALLE dem I overhovedet kunne forestille jer, der skulle deltage i jeres bryllup. Og i denne proces skal I slet ikke tænke på budget, lokaler osv. Selvfølgelig skal listen trimmes senere, men for nu så skriv ALLE ned – også dem som I ikke kender, men som f.eks. jeres forældre helt vildt gerne vil have med.

Vær realistisk i forhold til antallet af gæster

Nu skal I beslutte jer for præcis hvor mange mennesker I egentlig kan have plads til i forhold til det sted hvor festen skal holdes. Hold endelig tallet lavere og aldrig højere end det antal stedet hvor festen skal holdes tillader.

Lav nogle regler (og overhold dem)

Tag den drømme gæsteliste frem, som I har lavet. Nu er det tid til at vende tilbage til virkeligheden. Nu skal drømmelisten trimmes, så den passer med det antal, der er plads til, både i jeres budget og det sted I skal holde festen. Nu bliver det rigtig svært, men en god hjælp, vil være at følge disse 5 simple regler – KIG PÅ HVER ENKELT NAVN PÅ LISTEN OG OVERVEJ FØLGENDE:

  1. Hvis I aldrig har set dem eller talt med dem, så stryg dem af listen nu
  2. Tillader budget/venue ikke at det bliver en fest med børn, så slet børnene fra listen nu (eller blot de børn der ikke skal med – nogle gange vælger nogen par, at de tætteste børn skal med, men at børn til venner og familie lidt længere ude, ikke skal med)
  3. Venner: Hvis I ikke har talt med dem det sidste års tid, så stryg dem af listen nu
  4. Familie: Hvis I ikke har talt med dem de sidste 3 år, så stryg dem af listen
  5. Hvis der er nogen tilbage på listen nu, som kun er på listen, fordi I vil få dårlig samvittighed hvis I ikke inviterer dem (måske fordi I blev inviteret til deres bryllup) så stryg dem af listen nu

Lav en A og en B liste

Det her er ikke noget man siger højt. Men mange vælger at lave en A og en B liste over de gæster de gerne vil have med. A listen består af de mennesker som bare SKAL med til jeres bryllup. Det kunne være noget af familien og udvalgte venner. De skal have de første invitationskort I sender ud. På B listen skal der være de mennesker som I stadig meget gerne vil have med til jeres bryllup. De skal så være opdelt i prioriteret rækkefølge. Hvis så I begynder at få afbud fra folk på A listen, så kan I begynde at invitere dem fra B listen, indtil I har nået det antal der reelt set er plads til i jeres budget. Husk at invitere dem på A listen tidligt og bed dem give svar i meget god tid, for så kan dem på B listen også få deres invitationer i god, så de ikke føler, at de er blevet inviteret i sidste øjeblik. Husk at sætte en ny S.U. dato på invitationerne til dem på B listen. Og husk at dem der står på B listen hele tiden har været nogen I gerne vil have med, men som der ikke var plads til i budgettet. 

TIP:

Hvis der er nogen I af den ene eller anden grund ikke kan invitere, og I ved, at de vil blive berørt af det, så tag en snak med dem ansigt til ansigt. Fortæl dem om jeres overvejelser og måske om økonomien i det. De fleste vil forstå, at det er enormt svært at lave en gæsteliste, men at man er nødt til at sætte en grænse et sted, selvom man selvfølgelig gerne vil holde en kæmpe fest så alle kan deltage. De er helt sikkert ikke de eneste der bliver skåret fra. I kan altid sige: Vi vil rigtig gerne have alle med, men desværre så er der bare ikke plads i vores budget eller det sted hvor festen skal holdes. 

TIP:

Lav begrænsninger og hold jer til dem! Hvis I får sure opstød fra forældre/svigerforældre som vil have den og den med, eller som ikke kan forstå jeres gæsteliste, så fortæl dem hvor og hvorfor I har sat en grænse. Hvis det er meget vigtigt for dem at få den og den med, og I er ligeglade, så kan I tilbyde at de får vedkommende med, mod at de selv betaler for de omkostninger der er forbundet med det (kuvertpris osv.).

Her er et lille hjælpeværktøj til at få sammensat en gæsteliste der fungerer, ved at følge ovenstående. God fornøjelse (læs: kamp).

gæstelisten

Hvordan har I fået jeres gæsteliste til at fungere? Del dine råd som kommentar forneden.