Luk

3 overvejelser, når I skal planlægge den perfekte bryllupsfest

Planlægning

Overvejelser til bryllupsfesten

Der er selvfølgelig ingen endegyldig opskrift på, hvordan man holder den perfekte bryllupsfest – eller det perfekte bryllup i det hele taget. Hvorvidt en bryllupsfest er perfekt, er naturligvis helt op til dem, der holder festen, og ofte er det bruden, der gør alt, hvad hun kan for at sikre sig, at bryllupsfesten er helt perfekt.

For at være perfekt, skal bryllupsfesten selvfølgelig leve op til bruden (og gommens) forventninger, og det hjælper en hel del, hvis bryllupsfesten forløber på nogenlunde samme måde, som bruden har forestillet sig, at dagen skal være.

Der er en del ting, som brudeparret skal overveje for at kunne planlægge den perfekte bryllupsfest, og det er her, at dette blogindlæg kommer ind i billedet. Den følgende liste er naturligvis ikke fuldt udtømmende og er primært en inspiration til, hvordan I kan gribe planlægningen af jeres store dag og drømmefest an. Lad os komme i gang med planlægningen!

Udendørs bryllup

 

1. Skal bryllupsceremonien foregå i direkte forbindelse med bryllupsfesten?

Mange brude drømmer om flotte og anderledes bryllupsceremonier, og disse ceremonier må meget gerne være i direkte forbindelse med selve bryllupsfesten. Det kan man for eksempel gøre ved, på amerikansk vis, at blive gift i sin egen, sine forældres eller venners baghave.

Trenden i USA

Især i USA er det populært at blive gift udendørs i en baghave, skov eller på en strand, hvorefter selve bryllupsfesten holdes i et festtelt (du kan finde mere information om telte på teltudlejningspris.dk) eller en nærliggende bygning eller måske bare en kort køretur fra stedet, hvor ceremonien er foregået. På denne måde er hele selskabet samlet hele tiden, og man skal ikke spekulere over langvarig transport og forskellige lokaliteter til henholdsvis vielsen, receptionen og bryllupsfesten.

Borge, slotte eller godser

Det er også rigtig populært at blive gift og have bryllupsfest på danske borge, slotte eller godser alt efter hvilken baggrund, man ønsker for sit bryllup. Dette er dog en del dyrere end at blive gift udendørs og holde bryllupsfesten i et festtelt, men tilgengæld kan man næppe få et mere prinsesseagtigt bryllup!

Et ægte prinsessebryllup

Hvis man ønsker sig et prinsessebryllup på et slot, kan man enten vælge at blive viet ude i gårdhaven, i et tilhørende kapel eller i et lokale, der er specielt velegnet til at afholde en vielse. Efter vielsen kan man så afholde receptionen og bryllupsfesten i tilstødende lokaler, således at de tre dele flydende afløser hinanden.

Disse prinsessebryllupper kan ofte indebære, at især brudeparret får en suite på slottet, hvor de kan overnatte, og ofte har man også mulighed for at leje værelser til sine gæster, så man kan dele morgenen og morgenmaden med sine gæster dagen derpå – en perfekt måde at forlænge bryllupsfesten på!

2. Skal bryllupsfesten være enkel og intim eller ekstravagant og for alle?

Der er stor forskel på, hvordan brude og brudepar ønsker at holde deres bryllupsfest, og et af de store spørgsmål er, hvorvidt man skal holde en lille, intim fest, eller om man vil have så meget familie og venner med som muligt.

Intim

Hvis man ikke har så meget familie og har få, nære venner, virker det meget ligetil at holde en intim fest, hvor kun de allernærmeste er med. Sådan en fest kan man også nemmere holde hjemme hos sig selv eller hos noget familie, da selskabet ikke fylder nær så meget, som en større bryllupsfest ville gøre. Her kan man i højere grad fokusere på relationerne mellem brudeparret og deres nærmeste familie og venner, hvilket man sjældent har tid til ved større bryllupsfester.

Stort stort stort

I den anden ende af skalaen ønsker mange brudepar at have så mange gæster med som muligt, helst hele gommens og brudens familie, alle de fælles venner og vennerne af enten gommen eller bruden. Hvis man har en stor familie og vennekreds, er det derfor meget logisk at holde en stor bryllupsfest, hvor der er plads til alle, og hvor man ikke ønsker at udelukke nogen fra ens store dag.

Jo flere gæster man har til sin bryllupsfest, jo mere ekstravagant kan man også tillade sig at gøre festen. For eksempel vil man have behov for en stor kage, et stort dansegulv og i det hele taget et stort lokale, hvor alle gæsterne kan være.

Bryllup i telt

3. Ønsker I selv at stå for bryllupsfesten, eller vil I gerne betale jer fra det?

En rigtig vigtig ting ved enhver bryllupsfest er budgettet og størrelsen på budgettet. Ens budget kan nemlig stå i vejen for ens drømmebryllup, eller det kan give nogle kærkomne rammer for, hvad man egentlig kan tillade sig på sin store dag. Det er de færreste, der har så stort et bryllupsbudget, at de har råd til at overlade alt til en bryllupsarrangør, serveringspersonale, kokke, værtinder og lignende.

De fleste af os private danskere bliver nødt til selv at planlægge vores bryllupper, hvilket selvfølgelig kan være stressende, men også enormt sjovt og spændende. Herefter kan vi også selv vælge at stå for forskellige ting, både på selve dagen og i dagene op til, eller vi kan vælge at lade andre servicere os.

Et valg der skal træffes

Der er forskellige ting ved en bryllupsfest, som I selv kan arrangere, ligesom I kan vælge at lade andre stå for det. For eksempel skal I vælge, hvorvidt I ønsker at holde bryllupsfesten hjemme hos jer selv, hos noget familie eller i et festtelt, eller måske i et selskabslokale, hvor I selv skal stå for at medbringe mad, servicere, dække op og gøre rent.

Hvis I ikke har lyst til selv at stå for så meget på selve dagen og dagene op til, og jeres budget tillader det, kan I i stedet vælge at holde bryllupsfesten i et selskabslokale, på en restaurant eller et slot, hvor der er kokke, der laver maden, og personale, der serverer og gør rent, således at I ikke selv skal løfte en finger.

Behold det personlige præg

Hvis I gerne vil have alt serveret og ordnet for jer på dagen, men I stadig gerne vil sætte et mere personligt præg på selve bryllupsfesten, kan I vælge at medbringe noget personligt pynt og bordpynt, som I selv eller personalet kan dekorere rummet med.

Hvis I for eksempel er vilde med et eller andet dyr, for eksempel elefanter eller pingviner, kan I pynte op med små figurer og billeder, eller I kan måske selv medbringe personlige servietter, stearinlys og blomsterdekorationer. I kan også medbringe hjemmelavede bordkort, menuer, engangskameraer og lignende, hvis I gerne vil variere lokalets udseende og festens tema lidt, så det bedre repræsenterer jer.

Mad og snacks

En anden vigtig ting, I skal tænke på, er, hvorvidt I vil bestille en bryllupskage udefra, få køkkenet til at bage én, eller om I selv vil stå for at lave en kage. Det samme gælder chokoladen til kaffen og hvorvidt, der skal være snacks til baren om aftenen. Mange steder kan I få selskabslokalets personale til at stå for dette, men det bliver naturligvis lidt billigere, hvis I selv sørger for at medbringe disse ting, og hvis I holder festen hjemme, er det højst sandsynlig også jeres eget ansvar.

Der er rigtig mange ting at tænke på, når man står og skal planlægge sin store dag, og bryllupsfesten er en af de vigtigste ting at planlægge. Her skal mange ting gå op i en højere enhed, og I skal sørge for, at både I selv, jeres familie og jeres venner får en rigtig god dag og aften – Selvfølgelig med jer i fokus!