Brudeparret er kransekagefiguren til bryllupsfesten, men kagestativet under det hele er toastmasteren, derfor er det vigtigt at vælge den helt rigtige samt forberede personen godt. Bryllup.dk giver dig her en miniguide til toastmasterhvervet.
Når I begynder at planlægge selve bryllupsfesten, og hvordan den skal forløbe, melder der sig ofte en masse spørgsmål om, hvorvidt I kan nå det hele, hvornår hvad skal ske, samt hvem der giver alle de fornødne beskeder til jeres bryllupsgæster, bandet, køkken- og serveringspersonalet osv.
I vil sikkert også have gjort jer tanker om, at vælge en toastmaster til at styre det hele, så I ikke selv farer forvildet rundt på den store dag.
For at være sikker på, at I kan nyde dagen og slappe af sammen med jeres gæster, er det vigtigt at vælge den rette person til toastmasterhvervet. For det er ikke helt uvæsentligt, hvem det er.
Toastmasteren skal helst være en person med både charme og overblik samt én, der udgyder respekt, ikke har noget imod at tale til store forsamlinger og er struktureret. Sidst skal det selvfølgelig være én, der befinder sig godt i rollen.
Måske kender du ikke en, der ligger inde med alle træk på én gang, og derfor er det vigtigt at understrege, at det ofte er bedre at vælge en struktureret person end standup’eren i familien. Humor er vigtigt, men struktur gør, at I ikke ender med at danse brudevals kl.2 om natten.
Ingen fest er forbundet med så mange traditioner og planlægning som et bryllup. Vil I også have hjælp fra eksperter og inspiration til jeres store dag, så snyd ikke jer selv for et besøg på en af de populære BRYLLUPSMESSER.
Her står alle eksperter klar til at besvare alle jeres spørgsmål.
KØB BILLETSom toastmaster er du dagens ordstyrer. Det er selvfølgelig vigtigt at nyde dagen på lige vilkår som alle andre, men der er visse opgaver der skal koordineres. Det er ham/hende der skal have styr på dagens agenda og sikre at tidsplanen overholdes.
Nogle af de opgaver toastmasteren skal sørge for er
Det kan være nødvendigt at holde et møde med jeres toastmaster inden festen, så I er sikre på, at vedkommende ved, hvordan I ønsker jeres bryllupsfest, skal foregå. I skal også forberede jer på, at der vil komme flere indslag, end I måske regner med, og at det tager tid at sidde ved bordet.
Hvis du tænker, at I er spontane personer, der godt kan lide at folk kan slå på glasset når de har lyst, så overvej alligevel en toastmaster en ekstra gang. Bryllupper kan være krævende arrangementer med mange gæster og det vigtigste er, at I kan slappe af og nyde jeres bryllupsfest.
Her er otte gode råd til toastmasterjobbet – du kan printe listen ud og give til jeres udvalgte.